Taip Bahan Carian

Rabu, 20 Mei 2020

Aplikasi Gerak Malaysia dimatikan


Aplikasi penelusuran kenalan Gerak Malaysia tidak dapat digunakan beberapa hari kebelakangan ini, menurut beberapa pengguna.

Fungsi utama aplikasi ini adalah untuk membolehkan rakyat Malaysia memulakan perjalanan antara negeri, tetapi pilihan itu telah dilumpuhkan.

Ini berlaku setelah Menteri Kanan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan pada 15 Mei bahawa penyeberangan antara negeri hanya dapat dilakukan setelah mendapat izin polis. Mereka yang didapati melanggar undang-undang akan "menghadapi tindakan tegas," katanya.

Walau bagaimanapun, peraturan terbaru ini tidak dapat dilihat di laman web Gerak Malaysia. Aplikasi ini masih boleh dimuat turun di Apple App Store dan Google Play Store.

Menurut Soalan Lazimnya yang terdapat di laman web, aplikasi Gerak Malaysia "berfungsi sebagai platform aplikasi kebenaran perjalanan bagi rakyat Malaysia yang ingin melakukan perjalanan ke seluruh negeri semasa Perintah Kawalan Bersyarat (CMCO)."

Selanjutnya, aplikasi ini "akan menggunakan data mobiliti untuk membantu Polis Diraja Malaysia (PDRM) dalam mengawal pergerakan lalu lintas dan untuk membantu Kementerian Kesihatan (KKM) dalam mengesan hubungan. Kod QR yang dihasilkan oleh aplikasi ini berfungsi sebagai izin kebenaran digital untuk Interstate Travel dan jenis perjalanan lain yang diperlukan. "

Tetapi sejak dimulakan, tiga kritikan besar telah dilakukan terhadap aplikasi tersebut. Pertama adalah mengenai masalah keselamatan kerana Gerak Malaysia menggunakan data geolokasi untuk mengesan dan mengawal lalu lintas. Kedua adalah kemampuan aplikasi untuk menangani sebilangan besar aplikasi perjalanan antara negeri. Ketiga adalah mengenai identiti vendor dan proses tender tender kerana pembangun yang mendaftar di Apple dan Google hanya dilabelkan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia.

Tiada ulasan:

Kongsi Artikal

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...