Taip Bahan Carian

Selasa, 23 Jun 2015

10 Aplikasi Ramadan


Alhamdulilah kita diberi peluang oleh Allah SWT sekali lagi untuk menempuh bulan penuh berkat, Ramadan dengan berpuasa selama sebulan dan ibadah lain. Daripada tidur seharian biarlah kali ini bulan ramadan dipenuhi dengan aktiviti aktiviti yang berfaedah. Bersama ini 10 aplikasi Google Play yang boleh diguna sepanjang bulan ramadhan yang mulia ini.

Ramadan Legacy App


Ramadan Legacy adalah alam Pertama app sepenuhnya berciri untuk Ramadan.
Sertai 1,000,000 terhadap umat Islam dari seluruh dunia yang berpuasa, berdoa dan menyembah Allah pada bulan Ramadhan. Ramadan Legacy membolehkan anda untuk menetapkan dan mencapai aspirasi Ramadan anda, menyediakan revolusi 30 hari perancang Ramadan interaktif, perpustakaan pengetahuan yang memaparkan tips dan panduan mengenai topik-topik Ramadan dan aliran sosial hidup untuk berkongsi pengalaman Ramadan anda dengan orang lain di seluruh dunia.
Ramadan Legacy menangkap semua aktiviti Ramadan anda dan detik-detik sepanjang masa dan mewujudkan peribadi Ramadan Legacy garis masa anda sendiri.

Tahun demi tahun, kita katakan kepada diri sendiri "Ramadhan ini, saya akan menamatkan al-Quran, menyimpan semua puasa saya, terus menjejaki waktu solat, meningkatkan pengetahuan saya dan kami merasakan bahawa harapan dan cita-cita untuk menjadi seseorang yang lebih baik, untuk selebihnya tahun ini. Ramadan Legacy membenarkan anda untuk mencari dan ingat kerohanian dan deen anda.

Aplikasi ini menggabungkan teknologi pintar dan reka bentuk mesra pengguna indah dengan kerohanian dan pembelajaran, semua untuk membantu anda meningkatkan ibadah anda untuk membuat Ramadan mudah dan menyeronokkan.
Direka untuk individu dari semua peringkat umur dan latar belakang di seluruh dunia untuk mengalami Ramadan yang bermakna.

Panduan Solat Tarawih App


Aplikasi Panduan Solat Tarawih adalah bertujuan untuk menghidupkan malam Ramadan dan mendekatkan diri kepada Allah SWT. 

Rasulullah SAW bersabda: “Sesiapa yang melakukan solat malam pada Ramadhan kerana keimanan dan mengharapkan keredaan dan keampunan Allah semata-mata, maka diampunkan segala dosanya yang lalu.” Riwayat al-Bukhari dan Muslim.


SolQib App


SolQib aplikasi yang membolehkan anda me­ngetahui waktu sahur dan berbuka menerusi iPhone anda. Aplikasi SolQib dbina khusus untuk mempermudahkan urusan bersolat, mengetahui arah kiblat dan masa solat.  SolQib tidak memerlukan capaian data 3G untuk berfungsi yang bermakna jika anda dalam perjalanan jauh, hanya perlu melancarkan aplikasi terbabit bagi mengetahui waktu solat dan arah kiblat. Ia boleh digunakan di mana saja di dunia ini dan sudah pasti aplikasi berguna ketika Ramadan yang bermula esok.


Al-Quran terjemahan bahasa Melayu


Aplikasi Android ini sudah pasti memberi kelebihan kepada pengguna yang mahu bertadarus iaitu aktiviti yang sangat digalakkan pada Ramadan. Lebih menarik, ia disediakan dengan terjemahan bahasa Melayu dengan kemudahan ciri ‘Prayer Reminders’ untuk pemberitahuan waktu solat tempatan anda. Hanya leretkan dari kiri ke kanan untuk pergi ke surah sebelumnya atau dari kanan ke kiri untuk pergi ke surah berikutnya selain reka bentuk baru jenis ActionBar dan berupaya untuk menyalin ayat terbabit ke clipboard. Bagi mencarinya pula, terdapat ikon carian berdasarkan juz atau surah manakala satu klik yang lama membolehkan surah terbabit ditandakan penanda buku, berkongsi di media sosial, aplikasi mesej atau melampirkan nota. Malah aplikasi sama turut menyediakan fungsi audio yang dialunkan Abdullah Basfar dalam setiap surah.


Panduan Ibadah Puasa Ramadhan


Aplikasi Panduan Puasa Ramadhan terdiri daripada konsep al-Quran dan sunah merangkumi beberapa perkara yang perlu diketahui sebelum masuk Ramadan, antaranya niat puasa, waktu pelaksanaan puasa, sahur dan perkara yang wajib ditinggalkan orang berpuasa. Selain itu terdapat peringatan hal makruh bagi orang berpuasa, pembatal puasa, berbuka puasa, orang yang mendapatkan keri­nganan untuk tidak berpuasa dan kaedah meng­gantikan puasa. Sumber rujukan lain yang disalurkan dalam aplikasi ini termasuk ketentuan membayar fidyah, membayar kafarah dan beberapa kesalahan dalam pelaksanaan puasa Ramadan.


Resala Ramadan


Aplikasi ini merangkumi ilmu paling asas untuk menjalankan ibadat puasa pada Ramadan.
Tajuk aplikasi diterjemahkan kepada ‘Perkhabaran Ramadan’ dan ia dicipta untuk menyerlahkan kebaikan Ramadan sebagai topik utama, soal halal dan haram serta beberapa peraturan mengenai puasa yang tidak boleh dilepaskan. Selain itu, aplikasi sama menyediakan huraian bagaimana Rasulullah bersahur dan berbuka puasa. Menariknya, aplikasi ini disokong dengan hujah daripada sumber yang boleh dipercayai termasuk hadis dan buku tersohor. Ia boleh didapati dalam bahasa Inggeris, Arab dan Indonesia.


Ramadan Diet


Berkemungkinan besar, ia aplikasi paling penting tahun ini apabila Ramadan Diet membantu anda terutama di Malaysia mengikuti program diet pada Ramadan ketika berpuasa.  Program diet bertujuan untuk membantu anda menurunkan berat badan atau mengekalkan berat badan anda sepanjang Ramadan. Aplikasi ini juga mengandungi satu set latihan dan cadangan untuk mendapatkan badan yang patut dan baik.  Ia mempunyai pusat pemberitahuan yang tidak akan membenarkan anda untuk lupa makan atau masa latihan.


Ramadan Fitness


Aplikasi ini dibangunkan oleh pakar-pakar kesihatan dan pelatih peribadi. Senaman dan diet untuk membentuk badan anda dan mendapatkan patut di bulan Ramadan.

Pengguna akan melakukan satu set 12 latihan berasaskan masa. Aplikasi ini akan menguruskan masa melalui pemasa khas dan suara melalui mesej. Kesukaran senaman harian anda meningkat dengan masa. Lebih banyak anda bersenam, lebih sukar senaman harian anda akan mendapat. Terdapat 3 tahap latihan Kecergasan Ramadan :
- Permulaan
- Pertengahan
- Advanced

Aplikasi ini juga akan menghantar kecergasan dan tips kesihatan dalam bulan Ramadhan. Di samping itu, app akan mengingatkan anda untuk bersenam. Pengguna boleh melihat prestasi harian mereka melalui kalendar disesuaikan dalam aplikasi.
Antaran senarai latihan:
-Lunges
-High Knees Running in Place
-Plank
-Triceps Dips on Chiar
-Squats
-Step-ups onto Chair
-Crunches
-Push Ups
-Wall Sit
-Jumping Jacks
-Right Side Plank
-Left Side Plank


Menu Buka Puasa



Aplikasi Himpunan Resepi menu berbuka puasa yang boleh menjadi salah satu rujukan anda dalam membuat atau menghidangkan menu untuk berbuka.
Antara resepi menu buka puasa yang terdapat dalam aplikasi tersebut adalah:

  • Menu ayam
  • Menu daging
  • Menu sayur
  • Menu tahu / tempe
  • Menu telur
  • Dan aneka resep minuman segar



Slurp App


Mahu mencari restoran untuk berbuka? Mungkin anda boleh mencuba aplikasi Slurp yang mencari lokasi restoran berdekatan dan memesan makanan terlebih dulu. Malah, ketika anda duduk di meja, hanya halakan kamera ke kod QR sebelum menu anda akan disediakan sejurus kemudian.

Ia dapat dilaksanakan sepenuhnya dengan menghasilkan sistem ‘point of sale’ (POS) moden berasaskan perkomputeran ‘cloud’ sepenuhnya dinamakan Slurp. Aplikasi terbabit juga membolehkan pelanggan melihat restoran berdaftar dengan Slurp yang berada di sekitar mereka.
Konsep baru ini juga tidak memerlukan pelayan yang ramai untuk mengambil pesanan dan pekerja restoran atau kafe boleh menumpukan usaha menyediakan makanan.

Selamat Menjalani Ibadah Puasa....


Klik Like, Moga mendapat pahala atas perkogsian Ilmu

Tiada ulasan:

Kongsi Artikal

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...