Taip Bahan Carian

Selasa, 5 November 2013

Khasiat mutiara untuk kulit


Mutiara tidak hanya sekadar batu alam yang dapat diolah menjadi perhiasan cantik seperti yang terdapat pada gelang, kalung, bros, cincin dan lain-lain. Namun, banyak manfaat atau khasiat yang terkandung di sebalik batu alam tersebut (mutiara). Mutiara juga boleh bermanfaat untuk merawat kecantikan serta membantu dalam rawatan.

Khasiat mutiara bagi kulit merupakan kisah leluhur dari generai ke generasi kerajaan di China. Sekurang-kurangnya sudah berjalan selama 400 tahun dan hingga kini masih dipercayai.

Tradisi mutiara ini dikenali sebagai kekayaan khazanah Asia Timur. Seperti dilansir The Beauty Pot , rahsia kecantikan kulit wanita dari kawasan tersebut lantaran menggunakan bedak mutiara untuk meremajakan kulit.

Selain itu, kandungan zat yang diambil dari mutiara itu berkesan membuat kulit makin cerah bercahaya. " Namun harus dicampur dengan kandungan herba lain ," ungkap tulisan tersebut .

Hasil kajian sebuah institusi di Perancis , kandungan terpenting yang ada dalam permata adalah protein dan pelbagai elemen makronya . Bermula dari ekstrak inilah yang kemudian digunakan sebagai bahan rawatan untuk anti- penuaan dan remineralisasi kulit.

Sejarah Asia Timur mencatat, amalan penggunaan bahan-bahan mentah dari kandungan yang terdapat dalam mutiara untuk kecantikan kulit itu dilakukan sejak zaman Dinasti Tang di China. Keluarga kerajaan memanfaatkannya berbentuk krim dari mutiara dan dibasuh ke wajah. Hal itu dilakukan demi melindungi penuaan di wajah serta kecantikan kulit.

Ekstrak elemen makro dalam mutiara , rupanya sarat dengan asid amino dan kalsium. Selain itu, ada kandungan magnesium dan silikon. Intinya adalah mineral alam, sehingga mampu merawat dan mencegah kulit dari penuaan.

Selain itu , kandungan mutiara juga mampu membersihkan toksi dari tubuh. Dengan begitu, kulit menjad lebih sihat, bukan sekadar putih.

Para penyelidik di SpecialChem , syarikat teknologi di bidang kimia mendapati bahawa kandungan yang ada pada mutiara memberikan dorongan aktiviti metabolik genetik dalam sel. Dengan begitu, proses meremajakan pada kulit boleh sangat cepat terjadi lantaran ada rangsangan dari bahan dasar mutiara.


Tiada ulasan:

Kongsi Artikal

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...