Taip Bahan Carian

Sabtu, 8 Jun 2019

Awas 13 Penyakit Kelamin Yang Biasa Dijangkiti


13 Penyakit Kelamin Yang Boleh Menjangkitimu.

Tak bermakna dunia kamu akan gelap jika dijangkiti STI (penyakit kelamin). Kebanyakannya masih boleh dirawat jika dikesan dari awal. Kuncinya adalah dengan mengenal pasti jenis jangkitan.


1. HPV

Genital Human Papillomavirus (HPV) boleh menjangkiti kulit lantas menyebabkan perubahan luar biasa pada sel. Perubahan ini juga boleh menyebabkan kanser serviks.

Cara Jangkitan: Melalui aktiviti seks.
Cara Rawatan: Tiada ubat namun sistem imunisasi banyak membantu. Rajin-rajinlah lakukan ujian pap smear supaya dapat kesan tanda prakanser sebelum ia menjadi lebih serius.


2. Trikomoniasis 

Parasit halus ini boleh menyebabkan iritasi dan keradangan di bahagian alat kelamin. Jika dibiarkan, kamu boleh terdedah kepada radang kronik lantas dijangkiti penyakit kelamin lain.

Cara Jangkitan: Melalui hubungan seks dan sentuhan vulva-to-vulva.
Cara Rawatan: Pengambilan antibiotik boleh membantu menyembuhkan jangkitan ini.


3. Kutu Kelamin

Serangga halus ini meremut ke bulu daerah kemaluan, menyedut darah dan menetas telur. Gatalnya bagai nak gila!

Cara Jangkitan: Melalui aktiviti seks. Tetapi kamu juga boleh dijangkiti menerusi pakaian dan kain linen.
Cara Rawatan: Krim dan losen yang sesuai boleh membunuh serangga dan telurnya. Jumpa doktor segera okey.


4. Kutil Kelamin

Benjolan seperti kutil yang boleh membiak sekitar alat kelamin ini disebabkan oleh virus HPV. Ia buatkan kulit terasa gatal tetapi kamu tak rasa sakit.

Cara Jangkitan: Melalui hubungan seks dan sentuhan vulva-to-vulva.
Cara Rawatan: Tiada ubat untuk merawatnya. Namun virus dan kutil ini boleh hilang dalam masa beberapa tahun.


5. Gonorrhea 

Jangkitan bakteria yang menyebabkan kesakitan pada pelvis, radang dan keluarnya cecair putih kuning. Jika tidak dirawat, boleh menyebabkan radang pelvis dan kemandulan.

Cara Jangkitan: Melalui aktiviti seks.
Cara Rawatan: Doktor akan beri kombinasi antibiotik selama lebih tujuh hari.


6. Chlamydia

Kebanyakan orang tak perasan simptomnya. Tetapi kamu boleh merasai kesakitan pada pelvis, bahang semasa kencing dan keluarnya cecair putih pada faraj. Tanpa perubatan, ia boleh menyebabkan penyakit radang pelvis dan kemandulan.

Cara Jangkitan: Melalui aktiviti seks.
Cara Rawatan: Antibiotik selama lebih tujuh hari.


7. Herpes

Ada dua jenis kumpulan: HSV-1 dan HSV-2. Herpes boleh menyebabkan kesakitan kemudian pecah pada bibir faraj, zakar, rektum dan dubur. Yang mana boleh membuatkan kamu terdedah pada jangkitan STI lain. Ada juga kes herpes yang menyebabkan jangkitan meningitis dan boleh dijangkiti bayi baru lahir.

Cara Jangkitan: Melalui seks. HSV-1 boleh menular melalui ciuman.
Cara Rawatan: Ia boleh diubati. Pengambilan pil boleh bantu elakkan outbreaks.


8. Sifilis

Jika tidak dirawat, sifilis boleh merosakkan jantung dan system saraf. Simptom paling ketara adalah benjolan yang tidak sakit dan ia boleh bertukar menjadi ruam merah.

Cara Jangkitan: Tersentuh benjolan siflis semasa seks.
Cara Rawatan: Menerusi antibiotik.


9. Super-Gonorrhea

Sama seperti bakteria lain, ia cepat merebak. Jenis terbaru kebal terhadap empat jenis antibiotik yang dulunya digunakan untuk menyembuhkan penyakit ini.

Cara Jangkitan:  Melalui seks.
Cara Rawatan: Rawatan terbaru yang melibatkan ubat-ubatan sama ada disuntik atau dimakan, bertindak sebagai antibiotik kedua.


10. Hepatitis B

Virus yangmenyerang hati dan boleh menyebabkan penyakit hati kronik. Antara simptomnya adalah keletihan, demam, penyakit kuning, kencing kotor, rasa loya dan sakit perut.

Cara Jangkitan: Aktiviti seks dan perkongsian jarum, pencukur atau berus gigi dengan orang yang telah dijangkiti.
Cara Rawatan: Sistem imunisasi boleh melawan jangkitan dalam masa enam bulan. Kes kronik dirawat menerusi jangkitan jangka panjang.


11. HIV

Human Immunodeficiency Virus (HIV) menentang system imunisasi dan menjadikan seseorang itu seolah-olah terkena selesema teruk. Tahap seterusnya membawak ke sindrom AIDS.

Cara Jangkitan:  Aktiviti seks dan berkongsi jarum; sentuhan pada luka.
Cara Rawatan: Masih belum ditemui tetapi ada ubat-ubatan baru yang diperkenalkan.


Untuk mengurangkan risiko STI, jagalah sistem imunisasi kamu dengan baik. Tidur sekurang-kurangnya tujuh  jam sehari. Elakkan makanan ringan, jangan merokok, serta dapatkan suntikan dan vaksin HPV serta Hepatitis B.


12. Trichomoniasis

Salah satu jenis penyakit kelamin yang tidak menunjukkan gejala adalah trichomoniasis. Seseorang boleh hidup secara sementara dengan parasit Trichomonas vaginalis selama bertahun-tahun, tanpa mengetahui bahawa dia sakit.

Gejala-gejala trichomoniasis sering disalah faham sebagai gejala penyakit lain.

Gejala yang paling biasa dari trichomoniasis adalah leucorrhoea berbau busuk untuk wanita dan pelepasan berbau asing dari zakar untuk lelaki.

Wanita dan lelaki juga boleh mengalami gatal-gatal pada organ-organ intim, sensasi terbakar dan terbakar apabila kencing, atau sakit semasa seks.

Cara Jangkitan:  Aktiviti seks
Cara Rawatan: Antibiotik


13. Molluscum contagiosum

Molluscum contagiosum (Molluscum contagiosum) adalah sejenis penyakit kelamin yang disebabkan oleh poxvirus. Selain daripada hubungan seks, penyakit ini juga boleh disebarkan melalui sentuhan kulit biasa seperti perkongsian pakaian atau tuala mandi.

Simptom yang paling umum dari moluskum contagiosum adalah kemunculan ketuat atau kutil kelamin yang mulanya lembut dan gatal.

Cara Jangkitan:  Aktiviti seks, perkongsian pakaian
Cara Rawatan: Krim


Tiada ulasan:

Kongsi Artikal

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...