Taip Bahan Carian

Ahad, 30 Oktober 2016

Khasiat Biji Selasih Yang Perlu Anda Tahu


Simpanlah biji silasih di rumah anda. Selasih mempunyai nama latin ocinum yang merupakan kumpulan pembagian berstruktur tentang tumbuhan berkerajaan plantea dan merupakan tumbuhan asli Thailand. Tumbuhan ini memang banyak dimanfaatkan pada bahagian biji, daun serta buahnya. Daunnya yang berfungsi sebagai rempah dengan aroma khasnya iaitu wangi, langu, manis, dan menyegarkan.

Di negara cina, biji selasih sudah lama digunakan untu pelbagai ubat alternative yang menyembuhkan pelbagai penyakit. Orang cina, percaya biji selasih boleh meredakan demam, menurunkan pasa pada tubuh, mengubati sakit kerana gigitan serangga, menambah selera makan dan merawat batuk.

Selain mempunyai rasa yang enak dan membuat penasaran bagi yang belum pernah mengambilnya, biji selasih baik dimakan bila-bila masa tanpa memberi kesan buruk bagi kesihatan. Pada masa yang paling tepat dan dianjurkan untuk mengambil minuman atau makanan yang berbahan dasar biji selasih adalah pada malam hari.

Salah satu jenis selasih yang popular di Indonesia adalah kemangi. Pada umumnya, masyarakat Indonesia banyak memanfaatkan selasih ini pada bahagian daun sebagai rempah-ratus dan sayur ulam, sedangkan bijinya untuk campuran pelbagai minuman sejuk. Bukan hanya sebagai pelengkap minuman sejuk, tidak boleh dinafikan biji selasih ini mempunyai pelbagai kandungan yang baik didalamnya sehingga fungsi dan khasiatnya juga banyak.


Kandungan Nutrisi Biji Selasih

Pelbagai kandungan baik yang terdapat di dalam biji selasih di antaranya eugenol, tymol, metal eugenol, vitamin, lemak, dan serat. Eugamol berfungsi sebagai anti fungus dalam tubuh, tymol mempunyai fungsi penghalau atau penghalau serangga, antibiotic yang akan melawan bakteria, dan metal eugenol sebagai atraktan atau pemikat. Selain itu ada juga kandungan minyak atsiri dalam biji selasih yang terdiri dari linalool, methyichavicol, citral, geraniol, ocimenen, 1.8 cincole, encalyptole, himonene, eugenol methylether, furfural, methyl cinnamate, dan farnesol. Kandungan ini sangat baik untuk kesihatan dan kecantikan kulit serta wajah. Berikut ini adalah ulasan beberapa manfaat biji selasih

1.  Meningkatkan sistem imutasi.

Selasih juga efektif dalam meningkatkan sistem kekebalan tubuh, hal ini kerana kandungan vitamin C dan antioksidan yang ada didalamnya.



2. Dapat menyembuhkan sembelit dan juga perut kembung

Biji selasi membantu menyembuhkan masalah pencernaan iaitu seperti perut kembung, kram perut, berak tidak teratur serta  sembelit.



3. Biji selasih mampu sembuhkan batuk

Biji selasih memiliki antispasmodik yang berguna dalam membantu menyembuhkan batuk. Biji ini sering digunakan untuk menghilangkan batuk. Caranya yaitu, secangkir teh yang dicampur dengan biji selasih.



4. Mampu meredakan stres

Biji selasih memiliki kesan untuk menenangkan dan bisa memperbaiki suasana hati, ia mampu menyembuhkan kelelahan, syaraf tegang, migrain, dan depresi. Biji bunga kemangi yang satu ini sering digunakan sebagai bahan aromaterapi.



5. Meredakan gangguan pada pernafasan

Teh Halia yang telah dicampur dengan biji selasih serta madu, ia bisa digunakan untuk mengatasi gangguan saluran pernafasan seperti penyakit asma dan bronkitis. Caranya yaitu dengan merebus kedua bahan tersebut bersama segelas air dalam beberapa minit. Setelah dingin, kita saring airnya. Kemudian tambahkan madu secukupnya.



6. Menyembuhkan luka serta infeksi pada kulit

Minyaksemulajadi yang terdapat dalam ekstrak biji selasih bisa digunakan dalam membantu proses penyembuhkan infeksi kulit dan luka di tubuh.



7. Menurunkan kadar gula dalam darah

Menurut sutter gould medical foundation, kemampuan biji selasih untuk membantu menormalkan kadar gula darah. Selain itu, selasih juyga efektif dalam mengontrol gairah makan.



8. Mampu menguatkan tulang

Tanaman yang satu ini memiliki anti inflamasi yang membantu menyembuhkan sakit arthritis. kalsium yang dimiliknya berkegunaan untuk meningkatkan kepistiadatan tulang, serta mencegah tulang keropos (osteoporosis).



9. Dapat menahan rasa lapar

Bagi mereka yang sedang menjalankan program diet, biji selasih boleh digunakan sebagai alternetif untuk menahan rasa lapar bagi orang yang sedang diet. Serat yang terkandung dalam biji selasih inilah yang membuat kenyang lebih lama tetapi tetap menyihatkan usus kerana menghalang penukaran pati menjadi gula dan mengurangkan penyerapan toksin dalam tubuh.



10. Membantu menghilangkan insomnia

Gangguan susah tidur satu ini banyak dialami oleh masyarakat. Dengan rutin pengambilan makanan dan minuman yang mengandungi biji selasih maka boleh mengurangkan rasa gelisah yang berlebihan atau susah tidur.



11. Menyembuhkan sakit gigi

Dengan meminum hasil rebusan 10gr biji selasih yang dicampur 4 butir cengkeh boleh membantu meredakan sakit gigi. Minum ketika masih dalam keadaan hangat.



12. Menyembuhkan sakit kepala

Dengan mengambil 5gr biji selasih yang sudah direbus dengan air panas dan tambahan madu maka boleh meredakan sakit kepala.



13. Melancarkan peredaran darah

Selain khasiatnya yang dapat melancarkan peredaran darah dalam tubuh, biji selasih juga memperlancarkan keluarnya keringat, meningkatkan prestasi hati yang meneutralkan dan mengeluarkan racun, melancarkan air seni, dan menurunkan demam dan panas dalam.



14. Bermanfaat bagi ibu hamil

Untuk ibu yang sedang hamil muda biasanya sering mengalami demam atau haba dalam. Biji selasih dapat dimanfaatkan untuk mengatasi panas dalam pada ibu hamil. Namun, jika panas dan demamnya sudah kelewat tinggi sebaiknya dibawa ke doktor kerana data berbahaya untuk kesihatan janin.

Pelbagai manfaat selasih seperti yang dijelaskan di atas juga berlaku untuk ibu hamil, seperti mengurangkan keadaan gelisah, mengatasi susah tidur, mengatasi masalah pencernaan, melancarkan peredaran darah, melegakan kekejangan, menghilangkan rasa sakit, peluruh kencing dan peluh, membersihkan racun dalam tubuh, dan meningkatkan sistem kekebalan tubuh.



15. Khasiatnya sebagai anti radang

Selasih mempunyai keberkesanan sama seperti aspirin dan ibuprofen. Selain itu, selasih memang tidak akan merengsakan perut kerana pada tumbuhan herba ini terdapat unsur yang akan menghalang perlukaan dalam tubuh. Semua bahagian dalam biji selasih boleh dimanfaatkan mulai dari daun, batang, tangkai, bunga, biji dan minyak atsiri yang terkandung di dalamnya untuk merawat berbagai macam penyakit baik fizikal mahupun mental.

Tiada ulasan:

Kongsi Artikal

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...