Taip Bahan Carian

Rabu, 17 September 2014

5 Bisnes Untuk Suri Rumah

Bisnes di Rumah
Bisnes untuk suri rumah

Bosan dengan aktiviti di rumah yang membosankan? Kini kaum suri rumah boleh memanfaatkan masa lapang dengan mencari pendapatan sampingan dirumah tanpa perlu meninggalkan anak kecil. Sedikit sebanyak ia boleh menambah pendapatan keluarga anda.

Antara bisnes yang boleh dijalankan oleh suri rumah ialah;

1. Membuat kuih
Bagi yang pandai dan minat membuat kuih, ia merupakan peluang bagi anda menambah pendapatan harian. Tak kira lah pandai buat kuih ke, kek ke sandwich ke, nasi lemak ke, asalkan makanan. Anda tak perlu menjaja ke hulu ke hilir, apa yang perlu hanyalah letak jer di warung, kedai, stesen minyak, kantin atau cafeteria. Anggaran keuntungan antara RM10 - RM 30 sehari.

2. Kraf tangan 
Bersyukur jika anda mempunyai kemahiran berkraf tangan. Berbekal dengan bahan-bahan tertentu anda boleh menhasilkan barangan seperti menjahit baju, tudung, membuat boneka, gubahan bunga, beg tangan, bantal, tudung saji, tikar atau anyaman-anyaman tertentu. Anda boleh iklankan kesemua hasil tangan anda laman-laman internet seperti facebook, ummaland, myspace, blog atau di laman forum.


3. Agen insurans 
Menjual produk insurans adalah merupakan aktiviti perniagaan yang cukup mudah. Anda tak perlu modal untuk menjalankannya. Asalkan anda rajin membuka jaringan dan pandai berkomunikasi. Usaha ini mempunyai peluang besar untuk mendatangkan keuntungan. Setiap pelangan yang anda perolehi, anda akan terima komisen setiap kali pelangan anda membuat bayaran pada syarikat insurans. Anggaran komisen yang anda terima adalah RM20 bagi setiap pelangan. Jika anda mempunyai 100 pelanggan yang terdiri dikalangan rakan dan sanak saudara anda, bermakna anda telah mempunyai pendapatan tetap RM2000 sebulan.

4. Menjual produk kecantikan 
Walaupun berstatus ibu rumah tangga, wanita tidak boleh terlepas dari alat solek. Kerana itu, menjual produk seperti kosmetik, jamu atau Royal Collagen boleh menjadi pilihan perniagaan. Jiran, rakan, saudara mara adalah pelangan anda.

5. Menulis 
Bagi suri rumah yang gemar menulis, jadikan ia sebagai salah satu cara untuk memperolehi pendapatan. Penulisan seperti pendapat, cerita fiksyen, resepi masakan ataupun pengalaman dalam mengasuh si kecil. Karya ini boleh anda kirimkan pada majalah ataupun penerbit. Anda juga boleh jadikan hasil karya anda sebagai ebook untuk dijual secara online. Jika rumah anda mempunyai talian internet, anda boleh memuat naik penulisan anda di blog dengan menampal iklan-iklan dari Nuffnang atau Adsense.



Semoga Allah murahkan rezeki anda...Amin.


Tiada ulasan:

Kongsi Artikal

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...