Taip Bahan Carian

Friday, August 2, 2013

Lemang Sedap Vs Lemang Jijik Vs Lemang Berbisa



Musim perayaan dah dekat, lepas ni peluang besar pengusaha-pengusaha lemang buat duit. Maklumlah, sepanjang sebulan bulan Syawal semua orang cari lemang, untuk buat rumah terbuka dan jamu saudara-mara yang datang ke rumah.

Sebut lemang ni, memang sedap, tapi dah banyak juga cite dengar tentang lemang ni, ada kes jumpa lipan lah, lipas lah, dan juga katak.


Baca Kisah: katak dalam lemang

yer lah, buluh-buluh tu disusun atas tanah sepanjang musim lemang, malam-malam ape lagi, sibuk lah serangga-serangga mencari tempat tinggal.

so nasihat untuk pembuat lemang, sebelum masukkan pulut kedalam lemang tu, jengok-jengok lah dalam buluh tu... pastikan tiada benda yang sepatutnya dalam lemang tu.

dah banyak kes, kes terbaru;

Seorang wanita dan bayi lelaki meninggal dalam perut sebab lemang.

Biasalakan kalau wanita mengandung ni mengidam macam macam. dan wanita dalam cerita ni mengidam lemang. Jadi si suami pergi ke salah satu tempat yg dirahsiakan untuk beli lemang.

Then balik rumah untuk bebuka puasa. Wanita td belum sempat si suami belah lemang tu dia terus mencubit sikit2 lemang yg ada diluar buluh lemang.kan ada gak kdg2 kita tgok ada skit2 kat atas buluh lemang tu kan. Dan secara tiba2 mulut wanita tu berbuih. Tanpa sempat membelah lemang tu terus si suami membawa isteri dia ke hospital.

Amat sedih sekali sebab doktor sahkan wanita iti dan babynya telah meniggal dunia. Doktor sahkan kerana wanita itu ada termakan racun berbisa.

Si suami teringat makanan yg dimakan sebelum terjadinya perkara tu. 

Balik rumah n belah lemang tu baru dia dapat tau yg ular tedung selar ada dalam buluh lemang tu.  AstaghfirullahalAzim.

Hati hati semua n diri sendiri pun kena beringat. bukan je lemang binatang tu bleh masuk, contoh cerek air pun kena beringat.  sbb kes tu pun ada. masak air tanpa tengok dalam cerek. Masak n guna air tu minum dan mati sbb termakan bisa ular.  Nauzubillah. Hindari lah keluarga kami dari musibah ituYa Allah.

Sumber cite - yattpinkymaniac blogspot

p/s: kan bagus kalau tinggalkan gelang emas ke, cincin belian ke dalam lemang tu...

Selamat Hari Raya


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

FeedBurner FeedCount

Followers

Subscribe via email

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Subscribe Now: poweredby

Powered by FeedBurner