Taip Bahan Carian

Khamis, 19 Mei 2011

Tips Penjagaan Rambut Dari Gugur


Kulit kepala kita jupa perlukan senaman. Untuk merangsang pertumbuhan rambut, Anda perlulah lancarkan aliran darah di kepala supaya sel-sel dikepala menjadi aktif. Oleh itu, anda perlulah picit atau urut kulit kepala anda dengan hujung jari anda setiap hari.

Sebaiknya sebelum anda tidur, tundukkan kepala dan sikat rambut Anda dengan lembut mulai dari akar hingga ujung rambut. Hal yang lainnya adalah melakukan senam untuk melancarkan aliran darah lebih cepat ke seluruh tubuh Anda sehingga nutrisi yang sampai ke daerah akar rambut menjadi cepat.


Elakkan dari menyikat rambut dalam keadaan basah. Biarkan saja rambut anda kering sendirinya. Ini kerana rambut yang basah lebih mudah tercabut.


Pilihlah sikat yang gerigi jarang. Jika anda menggunakan tudung, sebaiknya sikat rambut anda terlebih dahulu. Cara ini akan membuat rambut anda lebih terjaga dengan rapi sekaligus dapat melancarkan peredaran darah di kepala.

Jangan terlalu sering menggunakan pengering rambut atau hairdryer. Jika anda terpaksa menggunakannya, sebaiknya gunakan suhu yang rendah. Perhatikan juga jarak rambut dengan pengering. Jarakkan rambut anda dengan alat pengering antara 10-15 cm.



Rambut yang terlalu kering adalah tidak baik untuk kesihatan rambut. Oleh itu untuk menjaga kelembaban rambut, sebaiknya gunakan pelindung kepala seperti scarf, topi atau payung ketika anda berada di bawah sinar matahari.


Lakukan perawatan pada rambut secara khusus, sekurang-kurangnya 2 minggu sekali. Lakukan kegiatan creambath, hairmask, dan hair spa untuk menyihatkan rambut anda.

Selamat mencuba...

Syampu Penghitam Rambut Pilihan Lelaki dan Wanita Masa Kini Untuk Merawat Rambut Beruban, Kelemumur, Kegatalan, Keguguran Rambut, Botak & Rambut Bercabang??


Tiada ulasan:

Kongsi Artikal

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...