Taip Bahan Carian

Sabtu, 15 Jun 2013

10 senaman meningkatkan hormon 'mood' seks



Terdapat 10 senaman khas yang membentuk dan menguatkan otot paha, pinggul, punggung dan perut berupaya merembes beberapa hormon bagi menaikkan ‘mood’ dalam hubungan suami isteri.

Biarpun senaman itu sebenarnya sebahagian pergerakan dalam pengurusan berat badan, ia turut mampu meningkatkan hormon seperti endorphine, adrenalin, oxytocin dan testosterone di kalangan wanita.


Jurulatih Kecergasan Celebrity Fitness, Dzullidain Razali berkata, tanggapan pihak tertentu bahawa senaman akan meletihkan mereka sebenarnya salah berikutan peningkatan hormon berkenaan menyebabkan mereka bertenaga untuk melakukan hubungan intim.

“Senaman antaranya squat, lunges, kettlebell swing, bridge pose, sumo squat dan kagel akan membantu meningkatkan rembesan semua hormon berkenaan yang kebanyakannya terbit ketika melakukan hubungan seks.


“Seperti endorphine akan mengurangkan rasa sakit sebaliknya memberi rasa nikmat, adrenalin pula membantu meningkatkan prestasi seseorang malah memberi keyakinan.


“Bagi oxytocin atau dikenali ‘cuddle hormone’ memainkan peranan menaikkan emosi antara pasangan dan testosterone yang turut terdapat di bahagian ovari akan mendorong wanita cergas dan aktif seks,” katanya

hmetro.com.my


Tiada ulasan:

Kongsi Artikal

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...