Taip Bahan Carian

Ahad, 3 April 2016

Tempat Menarik Di Bandar Ho Chi Minh Vietnam


Bandar Raya Ho Chi Minh (Saigon) adalah bandar raya yang terbesar di Vietnam. Bandar ini pernah dikenali sebagai Prey Nokor dan merupakan pelabuhan utama Kemboja sebelum dikuasai oleh Vietnam pada abad ke-17. Semasa dinamai Saigon, bandar ini menjadi ibu kota Cochinchina Perancis dan kemudian Vietnam Selatan dari 1954 hingga 1975 dalam Perang Vietnam. Pada 1975, Saigon dinamakan semula dengan nama Bandar Raya Ho Chi Minh. "Ho Chi Minh" adalah nama yang diambil sempena nama pemimpin ulung parti komunis yang berjaya mengusir tentera Amerika di selatan Vietnam sekitar 1945. Namun nama "Saigon" masih digunakan dengan meluas di kalangan penduduk tempatan.

Pusat bandar terletak di tebing Sungai Saigon dan berdekatan dengan delta Sungai Mekong. Bandar Raya Ho Chi Minh terletak 1,760 di selatan ibu negara, Hanoi. Kawasan metropolitannya didiami seramai 9 juta penduduk, dan merupakan kawasan perbandaran terbesar di Indochina.

Keindahan kota yang sedang pesat membangun serta peningga-lan sejarah yang masih dirasai oleh penduduk Vietnam pada masa kini membuatkan Ho Chi Minh menjadi sebuah tempat harus dikunjungi. Ia juga umpama syurga membeli-belah bagi pelancong, terutama rakyat Malaysia.

Antara tempat-tempat yang menarik di "Ho Chi Minh" adakah Night Market Ben Thanh, Chu Chi Tunnel, Muzium Perang Vietnam, Sungai Mekong, President Palace,  dan tugu monumen Ho Chi Minh. Bagi yang gemar membeli belah boleh lawati tempat-tempat seperti  Kedai Telekung Hajah Basiroh, Saigon Square dan Hard Rock Cafe.

Selamat Melancong...



Tugu monumen Ho Chi Minh


Muzium Perang Vietnam


Chu Chi Tunnel

Chu Chi Tunnel

Chu Chi Tunnel

President Palace
Bangunan Presiden Vietnam yang pertama dibina orang Amerika


Pejabat Pos Terbesar
Pejabat pos terbesar di Vietnam yang dibina oleh orang-orang Perancis

Ben Thanh Market




Saigon Zoo

                            Cari Bandar Ho Chi Minh



Tiada ulasan:

Kongsi Artikal

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...