Taip Bahan Carian

Khamis, 11 Julai 2013

Kuruskan Badan Dengan Tidur Bogel/Telanjang

Cara yang mampu membuat anda kurus tanpa melibatkan kos, iaitu tidur bogel atau tidur telanjang!

tidur bogel dan tidur telanjang


Tidur tanpa pakaian boleh menguruskan badan... Pelik! Tapi itulah yang terdapat dalam buku "The Hormone Diet", ditulis oleh Dr Natasha Turner.

Menurutnya, selain daripada menjaga pemakanan (Diet) dan bersenam untuk mendapat bentuk badan yang diidamkan, ada lagi cara yang mampu membuat anda kurus tanpa melibatkan kos, iaitu tidur bogel atau tidur telanjang.

Menurut penulis buku "The Hormone Diet", Dr Natasha Turner, anda boleh mengurangkan berat badan sekiranya tidur dalam keadaan berbogel kerana, jika anda tidur tanpa pakaian, tubuh anda seperti menekan butang 'reset' kepada hormon 'fat loss' dengan merembeskan hormon yang membina sel di dalam tulang, kulit dan otot dan menggalakkan penurunan berat badan. Keadaan tidak berbaju akan membuatkan anda merasa sejuk dan ini memudahkan proses rembesan tersebut.

Selain itu, tidur dalam keadaan tidak berpakaian juga boleh mengurangkan hormon kortisol yang menjadi penyebab stress dan memelihara tenaga dalam badan semasa tidur. Jika banyak hormon kortisol dirembeskan ketika tidur, anda akan merasa lapar dan membuatkan anda menikmati hidangan secara berlebihan.

Bukan itu sahaja, pakaian yang menghangatkan badan ketika anda tidur boleh mempengaruhi hormon pertumbuhan dan melatonin yang menyebabkan penuaan.

Tetapi, sekiranya anda tidur tanpa pakaian, kulit yang mempunyai cela senang dipulihkan kerana hormon pertumbuhan menjadi lebih aktif.

Menurut Dr Turner lagi, tidur telanjang membolehkan hormon yang akan dikeluarkan yang akan membina semula sel-sel dalam tulang, kulit dan otot semasa anda tidur. Tidur bogel juga menggalakkan penurunan berat badan bersama-sama dengan mimpi yang indah. Tanpa pakaian yang ketat atau selimut yang berat, badan anda akan sejuk dan melepaskan hormon membakar lemak.


Pandangan Ustaz Azhar Idrus : Hukum Tidur Bogel



Tiada ulasan:

Kongsi Artikal

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...