Taip Bahan Carian

Jumaat, 18 Januari 2013

Tips Bina SEO Web di Yahoo



Kebanyakkan Tip-tip SEO untuk blog web lebih cepat tersenarai di google. Di yahoo memang payah dan lambat.. berikut boleh dijadikan salah satu cara untuk cepatkan blog anda tersenarai di yahoo.com.

Struktur web.
Buat struktur navigasi yang rapi dan mudah dicapai. Begitu juga struktur URL yang tepat. Sediakan juga sitemap XML. Struktur web khususnya memegang peranan penting untuk SEO di yahoo. Kerana itu pastikan struktur web anda tersusun bukan secara rambang.

Kandungan unik dan berkualiti.

Soal kandungan sudah menjadi menu wajib untuk SEO, baik di Yahoo, Google atau Bing. Pastikan keyword yang anda guna benar-benar mantap.

Backlink harus berkualiti.
Pastikan anda mendapatkan backlink berkualiti dan sesuai dengan niche web atau blog anda. Juga bangun internal link yang sesuai.

Manfaatkan Yahoo Answer.
Anda boleh gunakan Yahoo Answer untuk memautkan link dari blog atau web anda. Namun begitu, pastikan link yang anda berikan relevan.


Manfaatkan Yahoo Messenger

guna ym untuk SEO blog

Masukan kata-kata dan url di status YM anda. Contohnya; Check, entah-entah ko orang ade sintom angau...  (masukkan link yang berkaitan contohnya http://downloadpelbagai.blogspot.com/2013/01/19-tanda-anda-telah-jatuh-cinta.html )


Gunakan Flickr.
Anda boleh tambah url web atau blog anda pada profil di Flickr.

Manfaatkan tag.
Bagi pengguna blog berasaskan wordpress, gunalah tag dengan sebaik-baiknya. Ini penting sebagai bahagian untuk membuat struktur blog yang teratur.

Webhosting yang boleh dipercayai.
Hal penting yang tidak boleh dilupakan adalah memilih webhosting yang boleh dipercayai. Ini sangat penting agar proses data transfer pada web boleh berlangsung dengan cepat.



Selain tips SEO di atas, anda juga harus elakkan dari perkara berikut;

  • Isi kandungan tidak sesuai dengan URL-nya halaman di-redirect ke halaman lain.
  • Autoblog
  • Kandungan copy paste.
  • Terdapat link atau kandungan yang tidak terlihat dari
  • Penggunaan pop up berlebihan yang menganggu keselesaan tetamu.

Walaubagaimanapun perlu ingat bahawa untuk blog anda terindeks di Yahoo memang agak lambat berbanding dengan cara terindeks google. Di Yahoo, usia domain amat mempengaruhi, selain struktur web, keyword density dan backlink.



Selamat berblogging...



Tiada ulasan:

Kongsi Artikal

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...