Taip Bahan Carian

Sabtu, 27 Oktober 2012

Percuma Ebook Asas Java Programming

Java adalah bahasa pengaturcaraan yang boleh dijalankan di pelbagai komputer termasuk telefon bimbit.

Sejarah Java. Java adalah bahasa pengaturcaraan yang disusun oleh James Gosling yang dibantu oleh rakan-rakannya Patrick Naugton, Chris Warth, Ed Frank, dan Mike Sheridan di suatu syarikat perisian yang bernama Sun Microsystem, pada tahun 1991. Bahasa pemrogramaman ini mula-mula diinisialisasi dengan nama "kod Oak", namun pada tahun 1995 diganti namanya menjadi "Java".

Alasan utama pembentukan bahasa Java adalah untuk membuat aplikasi-aplikasi yang boleh dijalankan pada pelbagai macam platform dari pelbagai peranti elektronik, seperti komputer, mobile phone, remote, dan sebagainya. Itulah mengapa dalam pengaturcaraan Java dikenal istilah "write once, run everywhere", yang bermaksud kod program hanya ditulis sekali, namun boleh dijalankan di bawah platform mana-mana, tanpa perlu melakukan perubahan kod program.

Java boleh membuat perisian yang dapat ditanamkan (embedded) pada pelbagai mesin dan peralatan konsumer, seperti handphone, microwave, remote control, dan lain-lain. Hal ini kemudian Java mempunyai konsep yang disebut write once run anywhere.

Untuk membina perisian menggunakan Java maka diperlukan Java Development Kit (JDK). JDK release pertama tahun 1996 iaitu JDK 1.1 yang diterima pakai oleh Netscape. JDK terbaru sekarang (September-tahun 2004, ketika modul ini ditulis) adalah JDK 1.4.2_3. Semua program dan dokumentasi dari JDK ini boleh di-dwonload secara percuma disitus www.sun.java.com.

Ingin jadi seorang programer? Berminat untuk belajar java? download ebook asas java yang berjudul "Java Programming for Kids,Parents and GrandParents"

Selamat mencuba untuk bakal-bakal programer Malaysia.





Tiada ulasan:

Kongsi Artikal

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...