Taip Bahan Carian

Sabtu, 1 September 2012

Charlie Naysmith antara budak yang terkaya

Sebut sahaja muntah... eiiiiiwek! Memang menggelikan.
Tapi terbaru, seorang budak lelaki England telah menjadi jutawan dengan muntah ikan paus.


Budak yang bertuah ini adalah Charlie Naysmith 8 tahun. Ketika dia sedang berjalan-jalan di tepi pantai Hengistbury Head, dia ternampak sebuah bongkahan agak besar yang menyerupai batu. Bentuknya yang tidak rata dan berwarna kuning keemasan. Tahukah anda bahawa batu yang ditemuinya itu adalah muntah ikan yang sudah mengeras kerana sudah lama terkena paparan sinar matahari dan zat garam dari air laut. Ia juga dikenali sebagai "Paus Sperma" adalah salah satu ramuan minyak wangi mahal.

Muntahan Paus Sperma ini banyak dicari oleh pembuat perfum kerana kandungan kimia di dalamnya mampu membuat aroma perfum bertahan lebih lama.

Harga 500 gr kotoran/limbah paus bisa mencapai 10.000 dollar Amerika Sedangkan, untuk ukuran bongkahan muntah paus yang ditemukan Charlie, harganya boleh mencapai 63.000 dollar Amerika .



'Muntah paus' atau 'paus sperma' atau 'Floating Gold' adalah Ambergris iaitu merupakan bahan dasar parfum yang telah dikenal sejak berabad-abad lalu, mulai dari peradaban Romawi kuno hingga di China. Sayangnya ambergris tak pernah lagi digunakan untuk pewangi, kerana melanggar undang-undang. Hal ini disebabkan ambergris sebenarnya merupakan muntahan dari paus sperma atau Sperm Whale.


Muntahan ini disebabkan keadaan pencernaan paus yang kurang baik, sehingga makanan yang tengah dicernanya keluar lagi. Maka dari itu ambergris sebenarnya diperbuat dari haiwan laut berukuran kecil seperti sotong, ikan, plankton dan sebagainya. Ambergris kemudian akan keluar dari tubuh paus dan dengan bantuan sinar matahari dan air laut lama kelamaan, ambergris berubah bentuk seperti batuan yang agak lembut dengan wangi yang harum.



VIDEO

Tiada ulasan:

Kongsi Artikal

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...